Indeksi i Çmimeve të Konsumit (IÇK) mat ndryshimin e çmimeve të konsumit të një shporte fikse mallrash e shërbimesh në periudhën korrente krahasuar me një periudhë tjetër e konsideruar si periudha bazë. Periudha referuese e llogaritjes së indeksit është muaji Dhjetor 2020, (Dhjetor 2020=100).
Indeksi i Çmimeve të Konsumit përdoret si:
- Matës zyrtar i inflacionit në Shqipëri
- Deflator për treguesit e Llogarive Kombëtare
- Deflator për treguesit e Stastistikave Afatshkurtëra.
- Variabël për analizat makro ekonomike
- Deflator për indeksimin e pagave, pensioneve, kontratave dhe të ardhurave të tjera kur është e nevojshme
- Tregues i rëndësishëm për hartimin e politikave monetare për Bankën e Shqipërisë.
Historiku
Indeksi i parë zyrtar në Shqipëri është llogaritur në muajin Dhjetor 1991 duke pasur si periudhë bazë muajin Dhjetor 1990. Në vitin 1991, Drejtoria e Përgjithshme e Statistikës llogariti gjithashtu Indeksin e Çmimeve të Konsumit për muajin Dhjetor 1989 dhe 1990.
Nga viti 1993 e në vazhdim është llogaritur Indeksi i Çmimeve të Konsumit me frekuencë mujore. Në vitin 1993 për herë të parë INSTAT realizoi Anketën e Buxhetit të Familjes (ABF), rezultatet e të cilës u përdorën për përditësimin e shportës së mallrave dhe shërbimeve dhe llogaritjen e peshave të tyre. Muaji Dhjetor 1993 u përdor si periudhë bazë për llogaritjen e indeksit. Shporta përmbante 221 artikuj dhe shpenzimet u klasifikuan të ndara në 8 grupe kryesore.
Në vitin 2000 INSTAT realizoi anketën e ABF-së, rezultatet e të cilës u përdorën për përditësimin e shportës së artikujve. Pas përditësimit indeksi u llogarit duke përdorur muajin Dhjetor 2001 si periudhë bazë. Shporta përmbante 262 artikuj dhe shpenzimet për herë të parë u klasifikuan në 12 grupe kryesore tërësisht të përputhshme me klasifikimin e shpenzimeve sipas qëllimit (COICOP).
Në vitin 2007 shporta e artikujve u përditësua bazuar në rezultatet e Anketës së Buxhetit të Familjeve të realizuar në periudhën Shtator 2006 - Tetor 2007 dhe nga muaji Janar 2008 e në vazhdim Indeksi është llogaritur duke konsideruar muajin Dhjetor 2007 si periudhë bazë.
Në muajin Janar të çdo viti Indeksi i Çmimeve të Konsumit shoqërohet me disa ndryshime metodologjike sipas metodologjisë ndërkombëtare të llogaritjes së këtij treguesi, të cilat konsistojnë në:
- Përditësimin e peshave: Peshat e mallrave dhe shërbimeve janë ndryshuar duke u bazuar në shpenzimet mesatare të Anketës së Buxhetit të Familjeve.
- Përditësimin e listës së mallrave dhe shërbimeve: Shporta përban 331 produkte dhe shërbime.
- Përditësimin e listës së njësive tregtare ku mblidhen çmimet.
Struktura e IÇK-së
Klasifikimi
Indeksi llogaritet dhe publikohet sipas strukturës së klasifikimit ECOICOP (Klasifikimi i Shpenzimeve Individuale sipas Qëllimit), i përputhshëm plotësisht me strukturën e shpenzimeve që përdor EUROSTAT. Bazuar në këtë klasifikim shpenzimet janë klasifikuar në 12 grupe kryesore si:
- Ushqime, pije alkoolike dhe duhan
- Pije alkoolike dhe duhan
- Veshje dhe këpucë
- Qera, ujë, lëndë djegëse dhe energji elektrike
- Mobilie, pajisje shtëpie dhe mirëmbajtje
- Shëndetësi
- Transport
- Komunikim
- Arsim dhe kulturë
- Shërbim arsimor
- Hotele, kafene dhe restorante
- Mallra dhe shërbime të tjera
Indekset që llogariten
Indeksi llogaritet sipas hierarkisë së mëposhtme:
- Indeksi Total
- Indeksi sipas grupeve kryesore
- Indeksi sipas grup-mallrave
- Indeksi në nivel të detajuar sipas artikujve
Mbulimi
Mbulimi Gjeografik
Shqipëria ka 12 qarqe. Për qëllim të llogaritjes së IÇK-së janë përdorur 11 qarqe, ku qarku i Kukësit është përfaqësuar nga qarku i Dibrës. Peshat janë llogaritur duke marrë në konsideratë zonën urbane dhe rurale (fshat- qytet), ndërsa çmimet mblidhen vetëm në zonën urbane. Për zgjedhjen e dyqaneve jemi bazuar në dy kritere:
- Tipin e dyqanit,
- Vendin ku ndodhet dyqani.
Bazuar në tipin e dyqanit, çmimet mblidhen në dyqane të specializuar, mini markete, supermarkete, tregje të hapura e të tjera. Ndërsa, bazuar në vendin e ndodhjes së dyqanit çmimet mblidhen në dyqane që janë në qendër të qytetit dhe në periferi duke siguruar kështu mbulimin e të gjithë territorit.
Mbulimi i produkteve
Rezultatet e ABF 2019 u përdorën për përzgjedhjen e artikujve të shportës.
Bazuar në Rregulloren e Komisionit Evropian Nr. 2454/97, për plotësimin e standardeve për ndërtimin e peshave të artikujve në zbatimin e ligjit Nr 2494/95 për implementimin e HICP dhe Rregulloren e Komisionit Evropian Nr. 1687/98 për plotësimin e standardeve mbi mbulimin e mallrave dhe shërbimeve, përzgjedhja e artikujve të shportës është bazuar në dy kritere bazë:
- Përqindja e shpenzimeve të çdo artikulli e shprehur si pjesë për mijë (0.001) ndaj shpenzimeve gjithsej
- Mbulimi në nivelin ECOICOP-5 Shifror
Mbledhja e Çmimeve
Çmimet mblidhen vetëm në qytet. Në mbledhjen e çmimeve janë përfshirë Zyrat Rajonale të Statistikave të 11 qyteteve si Berat, Dibër, Durrës, Elbasan, Fier, Gjirokastër, Korçë, Lezhë, Shkodër, Tiranë dhe Vlorë. Periudha e mbledhjes së çmimeve është nga data 10-25 të çdo muaji. Në çdo qytet çmimet mblidhen në 6-8 ose 10 dyqane. Çdo muaj afërsisht mblidhen rreth 30.000 çmime individuale. Çmimet mblidhen në rreth 3500 dyqane çdo muaj. Çmimet e mbledhura hidhen në një format Excel të miratuar e të përgatitur çdo muaj nga Zyra Qendrore e Statistikës në Tiranë dhe dërgohen në INSTAT brenda datës 30 të çdo muaji.
Llogaritja e Indeksit
Llogaritja e peshave
Çdo artikull i shportës përfaqësohet në indeks me tre lloje peshash.
- Peshat e produkteve për çdo qark,
- Peshat gjeografike,
- Peshat e produkteve në nivel vendi.
Bazuar në Rregulloren e Komisionit Evropian Nr. 2454/97 datë 10 Dhjetor 1997, për plotësimin e standardeve për ndërtimin e peshave të artikujve në zbatim të Ligjit Nr. 2494/95 për implementimin e HICP, peshat mbahen të pandryshuara gjatë një viti. Burimi bazë për llogaritjen e peshave të artikujve është Anketa e Buxhetit të Familjeve e kombinuar me Produktin e Brendshëm Bruto (PBB) i llogaritur me metodën e shpenzimeve.
- Shpenzimet (koncept) që përdoren për llogaritjen e peshave të artikujve janë: Shpenzimet Monetare Finale të Konsumit të Familjeve (HFMCE), përjashtuar të gjitha shpenzimet jo monetare.
- Shpenzimet (mbulimi) që përdoren bazohen në konceptin nacional të shpenzimeve ku përfshihen shpenzimet e familjeve rezidente shqiptare të kryera brenda dhe jashtë territorit të vendit
Shpenzimet (periodiciteti): Shpenzimet që do përdoren për llogaritjen e peshave përfaqësojnë shpenzimet mesatare vjetore të vitit t-2.
Në kushtet kur ABF është burimi bazë për llogaritjen e PBB me metodën e shpenzimeve dhe kur ABF është në nivel më të detajuar, rezultatet e kësaj ankete janë përdorur për llogaritjen e peshave të artikujve në nivel 7-shifror. Peshat e artikujve të gjeneruar nga ABF 2019 janë krahasuar dhe rivlerësuar aty ku gjykohet e nevojshme me peshat e llogaritura nga sektori i Llogarive Kombëtare. Konkretisht janë rivlerësuar peshat për:
- Pijet alkoolike dhe duhan (gjykohet që shpenzimet e deklaruara për këto produkte në ABF janë të padeklaruara)
- Renta e imputuar (Llogaritë Kombëtare përdorin një metodë tjetër të vlerësimit të rentës së imputuar dhe gjykohet që mund të jetë më e saktë metoda e intervistës)
- Siguracionet (Bazuar në Rregulloren e Komisionit Evropian Nr. 1617/1999 datë 23 Korrik, për zbatimin e ligjit nr.2497/95 për plotësimin e kërkesave për trajtimin e siguracioneve, duhet të merren në konsideratë shpenzimet trevjeçare për llogaritjen e peshave të këtyre artikujve.)
Llogaritja e Indeksit
Peshat e produkteve për çdo qark janë përdorur për llogaritjen e indeksit në nivel qarku. Peshat gjeografike dhe peshat e produkteve në nivel vendi janë përdorur për llogaritjen e indeksit në nivel vendi. Peshat janë përqindja e shpenzimeve të çdo produkti ndaj shpenzimeve gjithsej.
Ku:
W- pesha e produktit
CE - shpenzimet e konsumit për çdo element.
Për llogaritjen e Indeksit të Çmimeve të Konsumit në Shqipëri përdoret formula e Laspeyres:
Peshat (w = P*Q) e periudhës bazë janë përdorur për llogaritjen e indeksit:
IÇK llogaritet në nivel kombëtar dhe në nivel qarku. Hapi i parë i llogaritjes së indeksit është llogaritja e çmimeve relative për çdo produkt dhe për çdo rajon. Në mënyrë më të detajuar, çmimi relativ është llogaritur për çdo produkt dhe çdo qark duke përdorur mesataren gjeometrike :
Lidhja zinxhir me indeksin e muajit Dhjetor të vitit të mëparshëm jep çmimin relativ krahasuar me periudhën bazë:
IÇK rajonale llogaritet si më poshtë.
Çmimet relative bashkohen me peshat gjeografike për të formuar indekset e çdo produkti për gjithë Shqipërinë.
ku: (për të gjitha rastet)
Agregimi për të gjitha produktet jep IÇK e Shqipërisë:
ku:
Legjenda:
P çmimi
PR çmimi relativ
I indeksi
IÇK Indeksi i Çmimeve të Konsumit
t periudha korrente t
t=0 periudha bazë 0
r peshat gjeografike
w peshat e produkteve
j numri i prefekturave
i numri i produkteve
Imputimi i çmimeve
Për produktet sezonale të cilat dalin nga qarkullimi gjatë një ose disa muajve në vit çmimet e tyre imputohen. Imputimi behet duke marrë për bazë ndryshimin mesatar relativ të çmimeve të grupit ku artikulli bën pjesë. E njëjta metodologji përdoret për imputimin e çmimeve të tjera që për një arsye apo tjetër mungojnë në treg.
Publikimi
Indeksi i Çmimeve të Konsumit publikohet në datë 8 të muajit pasardhës. Indeksi publikohet në:
Publikimin mujor “Indeksi i Çmimeve të Konsumit”
Buletinin Tremujor Statistikor
Publikimin vjetor “Shqipëria në Shifra”
Vjetarin statistikor
Indeksi publikohet
në faqen e Web-it të INSTAT në adresën: www.instat.gov.al